یکی از متریال‌های ساختمانی که از ایام قدیم تا به امروز در ایران مرسوم بوده و هست، کاشی و سرامیک‌ها هستند. درگذشته بیشتر کاشی‌هایی با ابعاد کوچک و مینیاتوری تولید و مورد استفاده قرار می‌گرفتند. اما امروزه، با پیشرفت صنعت سرامیک، تولیدات آن‌ها به ابعادهای اسلب بسیار بزرگ مانند 150 در 300 سانتی متر هم می‌رسد. اگر شما هم جزء علاقه‌مندان به این متریال لوکس ساحتمانی هستید، ای مقاله را از دست ندهید. چرا که قرار است مراحل تولید کاشی و سرامیک را بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

مراحل تولید کاشی و سرامیک
مراحل تولید کاشی و سرامیک

آشنایی با مراحل اولیه تولید کاشی و سرامیک

کاشی و سرامیک دارای تعاریف مختلفی است. در تعاریف قدیمی و گذشته، به محصولی سرامیک گفته می‌شد که ترکیبی از خاک و آب بود. همین‌طور در دمای بالا پخته و سفت و سخت می‌شد. اما امروزه این تعریف، تغییر کرده است. امروزه به محصولی سرامیک گفته می‌شود که اجزاء تشکیل دهنده آن موادی معدنی غیرفلزی هستند که نخست شکل می‌گیرند و سپس به وسیله‌ی دمای بالا پخته و سفت می‌شوند.

مراحل تولید کاشی و سرامیک
مراحل تولید کاشی و سرامیک

مرحله اول

اولین مرحله ساخت کاشی، آماده کردن مواد مورد نیاز و اولیه برای ساختن کاشی و یا سرامیک است. مواد اولیه برای ساخت عبارت هستند از: پلاستیک، فیلرها و گداز آوَرها. منظور از پلاستیک که در مواد اولیه ساخت کاشی به آن اشاره شد، همان خاک رس است که خاصیت پلاستیسیته را دارد.

فیلرها نیز به موادی گفته می‌شود که خاصیت غیرپلاستیکی دارد و دمای ذوب آن، بسیار بالا است. پس در نتیجه کار آنها این است که از تغییر شکل بدنه کاشی در زمان پخت و حرارت‌دهی جلوگیری کنند. همین‌طور باعث می‌شود تا لعاب کاشی با کیفیت بهتری با خود سرامیک پیوند بخورد.

بیشتر بخوانید!!  کف پوش سرامیکی طرح چوب و پارکت در تهران
مراحل تولید کاشی و سرامیک
مراحل تولید کاشی و سرامیک

گام نخست در آماده‌سازی مواد اولیه برای ساخت کاشی، خرد کردن مواد سخت و درشت است. برای آماده‌سازی آن‌ها، از یک سری سنگ‌شکن‌ها کمک می‌گیرند و مواد درشت را به موادی ریزتر، تبدیل می کنند.

مرحله دوم

گام بعدی، آسیاب کردن است که برای این کار از آسیاب های گلوله استفاده می‌شود. در آسیاب علاوه بر مواد اولیه، کمی روان ساز مانند سیلیکات سدیم نیز اضافه می کنند. اضافه کردن سیلیکات باعث می‌شود تا یک دوغاب روان به دست بیاوریم.

مراحل تولید کاشی و سرامیک
مراحل تولید کاشی و سرامیک

مرحله سوم

مرحله بعد، برای ساخت کاشی، آماده‌سازی پودر است. برای این‌که پودر را از دوغاب به دست آوریم نیاز است تا از اسپری درایر (خشک کن) استفاده شود. بعد از ریختن دوغاب داخل محفظه استوانه ای شکلِ اسپری درایر، این دستگاه دوغاب را در هوا اسپری می‌کند. سپس دوغاب‌های اسپری شده در هوا با حرارت و هوای گرم برخورد می‌کنند. بعد به شکل پودری نرم بر روی نوار نقاله دستگاه ریخته می‌شوند.

مراحل تولید کاشی و سرامیک
مراحل تولید کاشی و سرامیک

 

پس از این‌که پودر آماده شد، باید به آن شکل و فرم داد. در مرحله شکل‌دهی، پودر را داخل قالب‌هایی مخصوص می‌ریزند. سپس با پِرِس و فشار به شکل قالب درمی‌آید.

مرحله چهارم

مرحله چهارم، خشک کردن به وسیله دستگاه است. امروزه خشک کردن به وسیله‌ی دستگاه‌های خشک‌کن جدید و مدرن انجام می‌شود. به کمک این دستگاه‌ها، می‌توان کاشی را در 20 دقیقه خشک و آماده کرد.

مراحل نهایی

بعد از این‌که کاشی کاملا خشک شد، به سراغ مراحل نهایی می‌رویم. یعنی به ترتیب گام‌های لعاب کاری، پخت کاشی و پولیش کاری انجام می‌گیرند.

مراحل تولید کاشی و سرامیک
مراحل تولید کاشی و سرامیک

سعی ما بر این بود تا در این مقاله به زبانی ساده و به صورت مختصر، مراحل تولید کاشی و سرامیک را توضیح دهیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. شما با کدام یک از مراحل ساخت کاشی آشنایی داشتید؟

بیشتر بخوانید!!  فروش و پخش انواع روشویی در کرج | ارسال به سراسر کشور

 

نمایشگاه کاشی و سرامیک باهِر، با جدیدترین متدهای طراحی سه بعدی چیدمان کاشی و سرامیک به صورت رایگان

جهت مشاوره و اطلاعات بیشتر: 09122246515

امتیاز به مطلب post